De Canon Prijs: een spannende, creatieve, multimediale categorie

De Canon Prijs beloont het beste fotoverhaal, voltooid in 2013. Binnen de Zilveren Camera is dit een bijzondere categorie, gericht op multimediale fotoprojecten: een combinatie van foto’s, geluid, boeken, tentoonstellingen, printpublicaties en / of video. Kortom, een samenspel van verschillende media en bij voorkeur zowel fotojournalistiek als technisch vernieuwend. Het winnende project is een verhaal met diepgang, gebaseerd op visuele onderzoeksjournalistiek en van een omvang die recht doet aan het behandelde onderwerp.

De Canon Prijs beloont het beste fotoverhaal, voltooid in 2013. Binnen de Zilveren Camera is dit een bijzondere categorie, gericht op multimediale fotoprojecten: een combinatie van foto’s, geluid, boeken, tentoonstellingen, printpublicaties en / of video. Kortom, een samenspel van verschillende media en bij voorkeur zowel fotojournalistiek als technisch vernieuwend. Het winnende project is een verhaal met diepgang, gebaseerd op visuele onderzoeksjournalistiek en van een omvang die recht doet aan het behandelde onderwerp.

Vorig jaar wonnen Robert Knoth en Antoinette de Jong met hun fotoverhaal ‘Poppy, Trails of Afghan Heroin’. Knoth vertelt ons over zijn ervaringen.

Robert Knoth en Antoimette de Jong - winnaars Canon Prijs 2012

Hoe lang werkten jullie aan deze productie?
‘We begonnen in 2003 en zijn er vanaf 2007 fulltime mee bezig geweest. De zwaarste klus was twintig jaar materiaal (inclusief archiefmateriaal) destilleren tot één sluitend geheel. We hebben er lang over nagedacht hoe we zo’n complex onderwerp – misstanden, oorlog, drugs, georganiseerde misdaad en criminele staten – konden vormgeven tot een coherent verhaal. Multimedia was daarvoor de meest geschikte vorm, zo konden we in veertig minuten veel meer vertellen dan met foto’s alleen, dit onderwerp is niet in print uit te leggen.’
 
Wat maakt de Canon Prijs bijzonder?
‘Het fijne aan de voorwaarden bij deze categorie is dat er geen enkele restricties zitten aan vorm, lengte en inhoud. Dat is bij andere wedstrijden wel zo, de voorwaarden waar een project aan moet voldoen zijn veel conservatiever, bij World Press Photo bijvoorbeeld verstonden ze in 2012 onder ‘multimedia’ alleen ‘internet’. De Canon Prijs geeft alle ruimte voor creativiteit van de makers.’

Wat willen jullie laten zien met jullie beelden?
‘Wij wilden puur ons verhaal laten zien, los van derden en media die je verhaal vaak in een bepaalde richting sturen. Dit is ons eigen verhaal, hoe wij aankijken tegen een oorlog zoals die in Afghanistan. De situatie daar is gecompliceerder dan mensen denken en met dit project geven we op een persoonlijke manier tegengewicht aan het clichéverhaal dat uit Afghanistan komt.’

Heb je tips voor inzenders voor deze categorie?
‘Een goede combinatie van bewegend en stilstaand beeld vinden is ingewikkeld, maar ook juist het aspect dat deze categorie zo spannend maakt. Als je inzendt voor de Canon Prijs moet je een bijzondere samensmelting tussen verschillende media bewerkstelligen en dat is lastig, dat ondervonden wij ook, maar ik zou zeggen: experimenteer erop los, dat hebben wij ook gedaan!’