Prijs voor Storytelling

De winnaars voor de Prijs voor Storytelling zijn:

1. Sanne de Wilde – The Island of the Colorblind

Wilde

Pingelap is een piepklein tropisch eiland in de Stille Oceaan, dat deel uitmaakt van  Micronesië. In 1775 werd het getroffen door een tyfoon en de toenmalige heerser, Nanmwarki Mwanenihsed, was een van de twintig overlevenden. Hij was drager van het gen dat achromatopsie veroorzaakt, een zeldzame vorm van volledige kleurenblindheid die ervoor zorgt dat je de wereld in zwart-wit of een variatie van grijstinten ziet. Een wereld zonder kleur. Na vier generaties had het gen zich verspreid over de  meerderheid van de bevolking op het geïsoleerde eiland. In het spoor van de fascinatie  van de fotografe voor hoe genetica de samenleving vorm en kleur geeft, reisde ze af naar Pingelap voor dit project. Ze  documenteerde het leven van de bewoners met  achromatopsie en wilde een  voorstelling maken van het leven zonder kleur. Hiertoe experimenteerde ze met diverse technieken, camera’s, materialen en processen. Het resultaat werd een reeks zwart-wit beelden in combinatie met een kleurrijke reeks infrarood beelden. Teruggekeerd in Nederland werkte ze met Nederlandse en Belgische mensen met achromatopsie die ze de zwart-wit beelden liet inkleuren. De expo ‘Het Eiland der Kleurenblinden’ is een installatie die zich verdiept in alles wat kleur met zich meebrengt.


2. Eline Benjaminsen – Where the money is made – Surfaces of algorithmic exchange

benjaminsenIn de tijd die het kost om deze zin te lezen, heeft een handelaar ongeveer 10.000  transacties gedaan op de aandelenbeurs.  Welkom in de bizarre wereld van algoritmische,
geautomatiseerde handel genaamd flitshandel, of highfrequency trading (HFT). Waar winsten worden gemaakt met snelheden die het  menselijk brein niet kan bevatten. Het laat ons nadenken over de vraag hoe waarde in de  wereld van vandaag de dag wordt verhandeld.
‘Where the money is made’ heeft als doel om de onzichtbare en geheimzinnige economische macht aan het licht te brengen, door de sporen te volgen van het algoritmische kapitaal naar
de plekken waar tegenwoordig de grootste winsten worden gemaakt. Aan de hand van geometrische zichtlijnen tussen de zenders en ontvangers van microgolven, documenteert het werk het fysieke landschap van een immateriële markt. Het project bestaat uit een serie foto’s, een filmessay (5:30 minuten) en een publicatie (45 pagina’s, zalmroze krantenpapier).

 

 

 

 

 


3. Martijn van de Griendt – Maria I Need your Lovin

griendtMartijn van de Griendt: ‘Ik ontmoette  Maria op straat in Eindhoven toen ik foto’s maakte voor mijn fotoboek Smokin’ Boys Smokin’ Girls, over rokende jongeren. Maar Maria was aan het blowen. Ik sprak met haar en hoorde al snel dat er een bijzonder verhaal in dit fotogenieke meisje schuilde. Ze was als baby geadopteerd uit Brazilië, kreeg  problemen met haar adoptieouders in Eindhoven, liep weg van huis en werd op haar elfde in een jeugdinstelling geplaatst. Ze kwam in aanraking met drugs, kreeg foute vriendjes en werd moeder op haar zestiende.’ De fotograaf volgde Maria uiteindelijk gedurende een periode van 10 jaar. Hij begon met het maken van Polaroidfoto’s en besloot later haar ook te filmen. De focus in dit project ligt vooral op de ontwikkeling van Maria in haar zoektocht naar erkenning en liefde in een maatschappij waarin Maria zich moeilijk aan weet te passen. Van de Griendt richt zich vooral op haar hunkering naar een zo normaal mogelijk leven, naar ‘huisje-boompje-beestje’. Maria I Need Your Lovin’ is gepubliceerd als multimediaproject met een film, een fotoboek, posters, een fysieke (mini) tentoonstelling en publicaties op website en in andere media.