Prijs voor Vernieuwende Fotojournalistiek

De Winnaars van de Prijs voor vernieuwende fotojournalistiek (verbonden aan de wedstrijd Canon Zilveren Camera) zijn:

1. Ruben Terlou, met het project ‘Langs de oevers van de Yangtze’

Fotograaf Ruben Terlou reist met een fotocamera langs de oevers van de Yangtze, de langste en drukst bevaren rivier van China. Onderweg vraagt hij passanten hoe de economische omwenteling het leven van de bewoners heeft veranderd. Een project over vooruitgang en stilstand, over behoud en innovatie: over contrasten in China. Langs de oevers van de Yangtze is een multimediaal project bestaande uit een zesdelige documentaireserie gemaakt door Ruben Terlou en Maaik Krijgsman, een interactieve website en tentoonstellingen.

2. Dirk-Jan Visser, met het project ‘De Asielzoekmachine’

In 2016 is het vijftien jaar geleden dat onder leiding van Job Cohen de Vreemdelingenwet 2000 in werking trad. De nieuwe wet moest ervoor zorgen dat procedures sneller en zorgvuldiger zouden worden gevoerd en moest een einde maken aan de niet te handhaven
‘stroom asielzoekers’. Met de Vreemdelingenwet 2000 werd het ambtenarenapparaat verder opgetuigd. De vreemdelingenketen werd een machine. De asielzoekmachine is een interactief journalistiek project over het Nederlandse asielbeleid, is gemaakt door Eefje Blankevoort, Els van Driel en Dirk-Jan Visser.
De asielzoekmachine bestaat uit een reeks brainstorms, tentoonstellingen, een website, een web-documentaire, een televisie-documentaire en een radiodocu-tweeluik. Het project heeft tot doel om iedereen – vluchtelingen, burgers, beleidsuitvoerders en beleidscriticasters – mee te laten denken over de vormgeving van het asielbeleid.

3. Leo Erken, met het project ‘Frieda en het ongedierte’

Frieda en het ongedierte is een serie korte kinderfilms in virtual reality. Het project is bedoeld om kinderen direct in contact te brengen met de (stads-)natuur en de fantasie daarover te prikkelen.
Frieda gaat samen met de kijker op zoek naar dieren in het Amsterdamse Frankendaelpark. Terwijl de dieren de camera in de gaten krijgen, behandelt Frieda enkele filosofische kwesties die virtual reality oproept: ‘Ik ben niet daar en jij bent niet hier’, en stelt ze de vraag: ‘Is alles wat je ziet of voelt wel waar?’
De film werd gemaakt met een kleine 360° ‘action’ camera met één enkele lens, een mobiele telefoon, geluidsapparatuur en twee laptops. De getoonde foto’s zijn platte weergaves van 360°-scènes.